سرخط خبرها
خانه / مجسمه سنگی / مجسمه سنگی شیر در یونان – معروف ترین مجسمه های سنگی دنیا
شیرهای سنگی یونانی
شیرهای سنگی یونانی

مجسمه سنگی شیر در یونان – معروف ترین مجسمه های سنگی دنیا

مجسمه سنگی شیر در یونان – معروف ترین مجسمه های سنگی دنیا – مجسمه‌ شیر | جزیره دلوس یونان

شیرهای سنگی یونانی
شیرهای سنگی یونانی

در یونان ، در مجمع الجزایر حلقوی شکل سیکلادس در نزدیکی شبه جزیره میکونوس در دریای اژه مکانی وجود دارد با نام جزیره دلوس؛ دلوس از مهمترین اماکن تاریخی، اسطوره ای و باستان شناختی یونان است.

هزاران سال قبل از آن که از دلوس با عنوان زادگاه خورشید یونان باستان ، آپولو ( Apollo )  و آرتمیس ( Artemis ) شناخته شود به عنوان یک مکان مقدس شناخته می شد.

در این جزیره مجسمه هایی از روزگاران گذشته باقی مانده است که چیزی در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مردمان نکسوس ( جزیره ای در یونان )  آن را به آپولو هدیه دادند.

این تندیس ها شامل ۹ تا ۱۲ شیر نگهبان بوده است که از مرمر ساخته شده اند. از این تعداد امروز تنها ۵ شیر کامل و بخش هایی از ۳ مجسمه ی دیگر باقی مانده است.

طبق بررسی هایی که در این منطقه صورت گرفته است ، گفته می شود هدف از ساخت این مجسمه ها این بوده که مسافرانی که به سمت محل تولد خورشید یونان باستان ، آپولو در حرکت بودند نمادی از قدرت الهی را در این مسجمه های با عظمت ببیند.

از سال ۱۹۹۹ شیرهای دلوس در موزه این جزیره نگه داری می شوند.

 

جزیره دلوس، در مجمع الجزایر حلقوی شکل سیکلادس نزدیک جزیره میکونوس، در دریای اژه یکی از مهمترین پایگاههای اسطوره ای، تاریخی و باستانشناختی یونان است. کاوشهای باستانی این جزیره که به دست کالج فرانسوی آتن انجام شده است، گسترده ترین کار حفاری در مدیترانه بوده است. آثار بدست آمده در موزه باستانی دلوس و موزه ملی آتن نگهداری میشوند. این جزیره را از هزاره خست پیش از میلاد، زادگاه خدایان یونانی، آپولو و آرتمیس میدانستند. دلوس، جایگاهمعبد دلفی بود که پیشگوهای آن شهرتی جهانشمول داشتند. کروزوس پادشاه لیدیه پیش از نبرد با کوروش بزرگ، از پیشگوی معبد دلفی درخواست کرد تا نتیجه جنگ را به او بازگویند. پاسخ آن بود که اگر چنین کنی، دولتی بزرگ را برخواهی انداخت. کروزوس به نبرد با ایرانیان پرداخته و شکست خورد. بنابر هرودوت، او پس از شکست پی برد که منظور پیشگوی دلفی، از دولت بزرگ، خود کروزوس بوده است.[۱]

همچنین دلوس و معبد آن، پایگاه اتحادیه دلوس، به رهبری آتن بر ضد اسپارت و شاهنشاهی ایران و جایگاه گنجیه های آن بود. هرچند در زمان پریکلس، آتنی ها به بهانه خطر از دست رفتن گنجینه، آنرا به آتن بردند.

در جریان یورش سپاهیان داریوش بزرگ به یونان به رهبری داتیس مادی، با نزدیکی ناوگان ایران به جزیره، ساکنان و خادمان معبد را وحشت فراگرفت ولی داتیس دستور داد تا جارچیان پیام شاهنشاه را بخوانند که بنابر آن، داریوش اعلام کرد، احترام معبد و خدایان آن را نگه داشته و با ساکنان آن به نیکی رفتار خواهد کرد.

شیرهای سنگی یونانی
شیرهای سنگی یونانی

درباره ی behnam

همچنین ببینید

مجسمه سنگی هرکول

آشنایی با مجسمه هرکول در کرمانشاه آنچه باید در مورد مجسمه هرکول دانست

آشنایی با مجسمه هرکول در کرمانشاه آنچه باید در مورد مجسمه هرکول دانست تندیس هرکول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 6 =