سرخط خبرها
خانه / مجسمه سنگی / تندیس (مجسمه سنگی) پیتا اثرمیکل آنژ | اندوه مریم مقدس برای حضرت عیسی آنچه باید در مورد تندیس (مجسمه سنگی)پیتا اثر میکل آنژ دانست
مجسمه سنگی پیتا
مجسمه سنگی پیتا

تندیس (مجسمه سنگی) پیتا اثرمیکل آنژ | اندوه مریم مقدس برای حضرت عیسی آنچه باید در مورد تندیس (مجسمه سنگی)پیتا اثر میکل آنژ دانست


تندیس (مجسمه سنگی) پیتا اثرمیکل آنژ | اندوه مریم مقدس برای حضرت عیسی

آنچه باید در مورد تندیس (مجسمه سنگی)پیتا اثر میکل آنژ دانست

مجسمه سنگی پیتا
مجسمه سنگی پیتا

 

تندیس (مجسمه سنگی )پیتا، یکی از مشهورترین آثار هنری و تاریخی در دنیاست که هنرمند پرآوازه، میکل آنژ ایتالیایی آن را در رثای حضرت عیسی ساخته است. در تندیس مرمرین پیتا، مریم مقدس و اندوهگین را می بینید که بر روی پای خود حضرت عیسی را در آغوش کشیده است و در واقع این صحنه، به بعد از به صلیب کشیده ش شدن این پیامبر اشاره دارد. این مجسمه سنگی برای آرامگاه یکی از مهم ترین کاردینال های زمان، ژان بیلر ساخته گردید اما بعدها به محل کنونی خود در کلیسا سنت پیتر رم منتقل شد.

پیتا در لغت به معنای سوگواری و ترحم است، به داستانی رایج اشاره دارد که در طی آن مریم مقدس بدن حضرت عیسی را پس از به صلابه کشیدن در دست گرفته است. از این موضوع در پیکرتراشی بسیار استفاده شده است و تندیس های مشابه بسیاری در دنیا وجود دارد. اما قطعا بهترین نمونه آن، پیتا میکل آنژ است که با نمونه های دیگر بسیار تفاوت داشته و برخلاف دیگر تندیس ها، مریم مقدس را در شمایل زنی جوان و زیبا خلق نموده است.

تندیس پیتا میکل آنژ شکلی هرمی داشته که رأس آن سر مریم مقدس است و بعد در ادامه عریض و عریض تر شده و در انتها و در قسمت پایه به سنگی از گلگتا (محل مصلوب شدن حضرت عیسی) می رسد. در این تندیس و در ساخت بدن حضرت عیسی و حضرت مریم، تناسبات اندازه رعایت نگردیده است، چرا که قرار دادن تندیسی با ابعاد مردی بالغ بر روی دامان حضرت مریم کاری بسیار مشکل به نظر میرسید. به تندیس حضرت مریم که توجه کنید، خواهید دید اغلب بدنش با لباس بلند و گشادی پوشیده شده و حس و حال صورت تندیس ها کاملا طبیعی به نظر می رسد. گویی مریم مقدس درست پیش روی شما در حال سوگواری برای بدن نحیف و رنجوده عیسی است.

بر روی بدن حضرت عیسی تنها چند جای زخم به چشم می خورد و در صورت مرمرین تندیس خبری از درد و مرگ نیست. میکل آنژ قصد داشت در تندیس پیتای خود نمایی روحانی از ترک دنیا و وجهی آرام و متین از حضرت عیسی را به نمایش بگذارد و بدین ترتیب شکلی از همدلی و صمیمیت بین آدمی و خدا را به تصویر بکشد.

ساخت مجسمه سنگی پیتا نزدیک دو سال به طول انجامید و ابتدا قرار بود در مقبره کاردینال گذاشته شود، اما بعدها جای آن تغییر یافت و به درون کلیسا سنت پیتر رم منتقل شد. امروزه برای بازدید از این تندیس زیبا باید از خود کلیسا بازدید کنید.

مجسمه سنگی پیتا
مجسمه سنگی پیتا

دوره تاریخی: رنسانس

زمان ساخت: سال ۱۴۹۸–۱۴۹۹ میلادی

ابعاد: ۱۷۴ × ۱۹۵ سانتی متر

جنس: مرمر

هنرمند: میکل آنژ

محل ساخت: ایتالیا

محل نگهداری: کلیسا سنت پیتر واتیکان، ایتالیا

مجسمه سنگی پیتا
مجسمه سنگی پیتا

درباره ی

همچنین ببینید

نماد شیر در مجسمه

دلایل بکارگیری شیر در مجسمه های سنگی آنچه باید در مورد تاریخچه استفاده از شیر در مجسمه سازی دانست

دلایل بکارگیری شیر در مجسمه های سنگی آنچه باید در مورد تاریخچه استفاده از شیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 18 =