سرخط خبرها
خانه / انواع سنگ / شناخت و معرفی تاریخچه سنگ گرانیت آنچه باید در مورد سنگ گرانیت دانست
سنگ گرانیت

شناخت و معرفی تاریخچه سنگ گرانیت آنچه باید در مورد سنگ گرانیت دانست

شناخت و معرفی تاریخچه سنگ گرانیت:

آنچه باید در مورد سنگ گرانیت دانست:

تاریخچه

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت

 

سنگهایی که منشا آتشفشانی یا درونی دارند وحتما توسط دستگاههای سخت بر فرآوری قرارگیرند به این نوع سنگ (گرانیت)گفته میشود.جنس گرانیت بسیار محکم مقاوم سخت و جلاپذیر میباشد که با درجه سختی ۵ تا۷ و دارای مقاومت فشاری بسیار بالا در برابر هوازدگی وهمچنین دارای رنگ بندی متنوع و مقاومت بالا در برابر یخبندان می باشد.

جرم متوسط و مقاوم حجمی در این سنگ حدود ۶/۲تن برمترمکعب است وهمچنین مقاومت فشاری آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ مگا پاسکال میباشد و معمولا جذب آب دراین سنگ از یک در صد هم پایین تر استاین سنگ در برابر آتش مقاومت بسیار خوبی دارد ولی اگر در همین حالت به آن آب برسد آسیب شدیدی میبیند.

بیشتر بافت این سنگ از نظر ظاهر دارای بافت یکسانی میباشد و بیشتر به رنگ خاکستری یافت میگردد اما در رنگهای دیگر مانند صورتی به خاطر وجود فلدسپاتها به چشم میخورد

سنگ گرانیت به خاطر سختی زیاد چندین سال پیش قابل استحصال و بهره برداری به شکل پلاک نبود اما با پیشرفت علم مواد و مبحث تکنولوژی الماسه بکارگیری آن دراین صنعت استفاده از این سنگ روند بسیار زیادی پیداکرد

اما بهترین موقع برای استفاده از این سنگ وقتی است که میخواهیم از مقاومت موجود در این سنگ در برابر فشار و سرما وگرما و همچنین سایش استفاده کنیم برای مثال بعنوان کیوبیک ۱۰*۱۰*۱۰ویا ابعاد بزرگترو کوچکتر در کشورهایی که تفاوت حداقل وحداکثر گرمایی بسیار زیادی دارند.میتوان استفاده کرد کشوری همچون نروژ را میتوان مثال زد که سطوح خیابانهای بسیار از این نوع سنگ در سطح خیابانهای آن استفاده شده است .

معمولا در فضای داخلی استفاده از گرانیت درکف و بدنه به خاطرطول عمر بسیار بالای آن ومقاومت خوبی که دربرابر سایش دارد بسیار قابل استفاده استالبته باید خاطر نشان کرد که این مزایا در ساختمانهای اداری و عمومی و یا ساختمانهای خصوصی در قسمتهای عمومی (مثل راه پله)دارای تطابق بیشتری است

البته در مورد استفاده از گرانیت در فضاهای داخلی در مورد گرم وسرد بودن رنگ آن ومسائل پیش رو که خیلی هم مورد توجه معماران و طراحان واقع گردیده است.

یک نمونه از سنگ گرانیت را میتوان به گرانیت برزیلی معروف است که طی فرآیندی خاص در سنگبری فرآوری میگردد که دارای دانه های طلایی رنگ میباشد که سطحی صاف وصیقلی دارد.

انواع سنگ گرانیت از لحاظ رنگ :

  1. گرانیت های طوسی
  2. گرانیت های شکلاتی
  3. گرانیت های  مشکی
  4. گرانیت های قرمز

۱)گرانیت های طوسی:

 

این نوع سنگ گرانیت اغلب به رنگ طوسی روشن و دانه های مشکی رنگ ریز و درشت هستند که به بصورت مختصر به چند نوع متفاوت آن اشاره مینماییم و درمورد شان توضیح میدهیم

 

الف) گرانیت مروارید مشهد:

گرانیت مروارید مشهدی
گرانیت مروارید مشهدی

این نوع سنگ به خاطر ارزان بودن و قیمت مناسبی که دارد معمولا در ساختمان هایی که می خواهند با قیمت ارزان تری تمام شود، استفاده میگردد. این سنگ را میتوان در نمای و کف ساختمان استفاده نمود. از لحاظ گرفتن نم و جذب آب، جذب پذیری بالایی دارد و معمولا در نمای ساختمان ها بعد از باریدن  باران تا چند روز نم در سنگ پدیدار می ماند. قیمت این سنگ در بازار سنگ تهران به ازای هر متر مربع به ضخامت ۲ سانت از ۱۳۰۰۰۰ ریال تا ۱۶۰۰۰ ریال  می باشد. و اختلاف قیمت آن به خاطر فرآوریهای مختلف  که انجام میگردد می باشد.

ب) گرانیت نطنز:

گرانیت نطنز
گرانیت نطنز

این سنگ از نظر یک دست بودن رنگ و به نسبت گرانیت مروارید، روشن تر است . از نظر جذب پذیری آب این سنگ  بسیار کمتر بوده و به همین خاطر  مورد پسند مهندسان و طراحان نما می باشد. این سنگ دارای چندین معدن فعال است که با اسامی سنگ گرانیت نطنز جیب الهیان، سنگ گرانیت نطنز مرادی و سنگ گرانیت نطنز سعیدی شناخته میشوند. که در بین این معادن سنگ گرانیت نطنز جیب الهیان از همه رقبای خود بهتر میباشد و اکثر کارخانه های سنگ بری خواهان این سنگ می باشند. قیمت این سنگ به ازای هر متر مربع از ۱۹۰۰۰۰ ریال تا ۲۲۰۰۰۰ ریال است که نسبت به سنگ های گرانیت نطنزمعادن دیگر تا حدود ۲۰ درصد گرانتر می باشد.

 

ج) گرانیت نهنبدان:

گرانیت نهبندان
گرانیت نهبندان

این سنگ به به خاطر  داشتن دانه های مشگی بزرگ تر و همچنین تنوع رنگ متفاوت خود، دارای مشتری های بیشتری است . ازنظر استحکام و مقاومت بسیارعالی میباشد و در بازار سنگ  گرانیت ایران از قیمت بسیار مناسبی بر خوردار می باشد. قیمت این سنگ از حدود ۲۳۰۰۰۰ ریال در سنگ های طوسی شروع و در سنگ های صورتی خود به قیمت ۳۰۰۰۰۰ ریال می رسد.

 

۲)گرانیت های شکلاتی:

گرانیت شکلاتی
گرانیت شکلاتی

این گرانیت ها اغلب رنگ های شکلاتی، بژ و فیلی دارند. اکثرا” معادن این گرانیت ها سمت زنجان، خرمدره، ابهر و در محدوده ی استان قزوین و زنجان می باشد که به صورت مختصربه چند نوع مختلف این سنگ می پردازیم:

 

الف) سنگ گرانیت شکلاتی خرمدره

گرانیت شکلاتی خرمدره
گرانیت شکلاتی خرمدره

این سنگ به خاطر طیف رنگی شکلاتی که دارد در محیط هایی که مهندسان و طراحان احتیاج به رنگ گرم دارند به کار میرود.این سنگ به علت قیمت پائین آن در اکثر ساختمانها قابل دیدن است ، این سنگ بیشتر در کف کار می گردد، چون در نمای ساختمانها مشاهده گردیده که بعد از مدتی دچارزنگ زدگی دانه های کریستالی داخل سنگ شده و یا به تغییر رنگ قابل ملاحظه ای دچار گردیده است.

اکثرا در کف از این سنگ بصورت فیلم شده بکار می رود که از لغزش روی سنگ جلوگیری می کند . قیمت این سنگ در بازار به ازای هر متر مربع به ضخامت ۲ سانت از حدود ۱۳۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰۰ می باشد.

 

ب) سنگ شکلاتی بهاره زنجان :

گرانیت شکلاتی بهاره زنجان
گرانیت شکلاتی بهاره زنجان

این سنگ به خاطر داشتن رنگ شکلاتی و هاله ی کم رنگی از رنگ صورتی رنگ خیلی قشنگ و گرمی را به سنگ می دهد. این سنگ به علت مرغوبیت دارای مشتری های بیشتری است و از نظر تغییر رنگ از دیگر سنگ های این خانواده بهتر می باشد و می توان از این سنگ در نما استفاده کرد.

قیمت این سنگ به ازای هر متر مربع به ضخامت ۲ سانت از متری ۱۶۰۰۰۰ ریال تا ۲۰۰۰۰۰ ریال می باشد.

 

۳)سنگ های گرانیت مشکی رنگ:

گرانیت مشگی
گرانیت مشگی

نکته مهمی که باید در مورد سنگ گرانیت گفت این است که هر چه رنگ گرانیت به تیرگی می رود، مقاومت و استحکام آنها بسیارنیز بیشترمی شود. برش و فرآوری این نوع سنگ  گرانیت در کارخانه های سنگ بری کار بسیار طاقت فرسا و پر هزینه ای است. جهت آشنایی با این نوع سنگ گرانیت به شرح نمونه هایی از این نوع خواهیم پرداخت

 

الف) سنگ گرانیت مشکی الموت:

گرانیت مشگی الموت
گرانیت مشگی الموت

این نوع سنگ که معادن آن در اطراف استان  قزوین و در شهر الموت می باشد با رنگ مشکی زمینه و دانه های سفید ریز و درشت رنگ قشنگ و ویژه ای را دارا می باشد .این سنگ به نسبت تمام گرانیتهای مشکی رنگ نرم تر بوده و برای کارخانه بسیار سنگ خوب با سودآوری بالائی به نسبت سنگهای گرانیت مشکی می باشد.

جهت تفکیک رنگ در نما و کف در ساختمانهای مختلف قابل کاربرد بوده و هر نوع سلیقه ای را تامین می نماید.

قیمت این سنگ به ازای هر متر مربع سنگ۲ سانت از قیمت ۳۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ ریال قابل تغییر می باشد و اختلاف آن بیشتر به علت کیفیت های مختلف ساب و برش این سنگ می باشد که اکثرا در کارخانه های سنگبری تهران این سنگ با فرآوری بهتری مورد عمل می آید ولی در کارخانه های شهرستان این سنگ بعلت کیفیت پایین تر از لحاظ برش و ساب قیمت پایین تری دارد.

 

ب) سنگ گرانیت مشکی تویسرکان:

گرانیت مشگی تویسرکان
گرانیت مشگی تویسرکان

این سنگ به خاطر رنگ مشکی کاملا” پررنگ و یک دستی که دارد بسیار مورد توجه بیشتر ساختمان سازان و طراحان نمای ساختمان می باشد. این سنگ به جرات یکی از محکمترین سنگ های موجود در بازار ایران است. هزینه فرآوری، برش، ساب و صیقلی کردن این سنگ برای کارخانه بسیار بسیار بالا است. لازم به ذکر است که از این سنگ به عنوان سنگ مزار یا سنگ قبر بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگیهای این سنگ جهت استفاده به عنوان سنگ قبر محکم بودن و قابلیت تحمل این سنگ جهت ابزار کاری، خطاطی و حکاکی چهره می باشد. قیمت این سنگ به ازای هر متر مربع سنگ۲ سانت از قیمت ۱۳۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد. لازم به توضیح است که با واردات سنگ های مشکی گوناگونی از قبیل سنگ گرانیت مشکی چین و برزیل هنوز از لحاظ رنگ و مقاومت هیچکدام از نمونه های وارداتی جای سنگ گرانیت مشکی تویسرکان را نگرفته است.

 

سنگ های گرانیت قرمز رنگ:

 

۴)سنگ گرانیت قرمز یزد:

گرانیت قرمز یزد
گرانیت قرمز یزد

یکی از تنهاترین سنگ های گرانیت قرمز رنگ که در بازار ایران جای خود را کاملا” باز کرده و بیشتر مهندسان و طراحان نما در تفکیک رنگی از آن استفاده می کنند. این سنگ از لحاظ استحکام و مقاومت در حد سنگ های گرانیت مشکی می باشد و به همین دلیل هزینه های فراوری بسیار بالایی برای کارخانه های سنگ بری بوجود می آورد و به همین علت جزء سنگ های گران قیمت در بازار می باشد .

درباره ی behnam

همچنین ببینید

سنگ تراورتن : تاریخچه و معرفی سنگ تراورتن آنچه باید در مورد سنگ تراورتن دانست

سنگ تراورتن : تاریخچه و معرفی سنگ تراورتن آنچه باید در مورد سنگ تراورتن دانست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + ده =