سرخط خبرها
خانه / آبنما سنگی / آبنمای سنگی :آنچه باید درباره آبنما دانست تاریخچه آبنما و استفاده آن در زیبایی ساختمان
آبنمای سنگی

آبنمای سنگی :آنچه باید درباره آبنما دانست تاریخچه آبنما و استفاده آن در زیبایی ساختمان

 

آبنمای سنگی :تاریخچه آبنما و استفاده آن در زیبایی ساختمان

آبنمای سنگی
آبنمای سنگی

آنچه باید درباره آبنما دانست

شاید بتوان گفت یکی از قدیمی ترین اجزاء معماری ایرانی آبنمای سنگی است از دیر باز فقط در باغ ها و میادین شهر و عمارت های بزرگ استفاده میشد ولی امروزه با ساخت انواع آبنماها در اندازه ها و ابعاد متنوع این عنصر معماری زیبا به درون خانه ها و آپارتمانها توانسته راه پیدا کند درحال حاضر آبنماها در ادارات-هتلها- رستورانها ولابی آپارتمانها وحتی درون منازل میتوان مشاهده نمود که جلوه زیبایی به این مکانها افزوده است.

آبنماها از قدیم با فرهنگ واصالت ایرانیان آمیخته شده است شاید این مسئله به این دلیل است که کشور ما با بی آبی مواجه است و چون آب نشانه ای از پاکیزگی است و آرامش دهنده  روح و روان انسان است و روشنایی است .اما گذشته از ظاهر آب شخص مجذوب آب میشود زیرا صدای آب هم روح آدمی را جلا میدهد و این چیزی است که ما در زندگی ماشینی امروز که دور و برمان است به آن نیاز مبرم داریم.

اما آب نماها دارای اشکال وانواع و اندازه های مختلف است که متناسب با مکان ومحل مناسب و نوع استفاده آن ساخته و طراحی میگردد.

انواع آبنما:

آبنمای صخره ای

آبنمای صخره ای
آبنمای صخره ای

این نوع آبنما از سنگهای لاشه ای – پوکه معدنی و ورقه ای درست میگردد که جهت مراکز تفریحی- آب نمای منازل-آبنما باغ ها و سفره خانه ها استفاده می گردد

آبنمای باغی:

 

آبنمای باغی
آبنمای باغی

ایرانیان باستان در قرون وسطی دارای سیستم توضیع آب بودند که ابن  سبب می شد در کاخ ها و باغ های خود آبنما های متعدد و زیبایی را تعبیه کنند آب این آبنماها توسط لوله به منابعی که بالاتر از آبنما ی مورد نظر قرار میگرفت و باعث میگردید که آب با سرعت بیشتری به سمت آبنما وارد گردد. یکی از آبنماهای زیبای ایرانی را میتوان آبنما ی باغ فین کاشان نام برد که قدمت بسیار زیادی دارد.

ایران یکی از قدیمی ترین کشورهایی است که از آبنما استفاده می کرده و می کندو امروزه در میادین و باغ ها و اماکن های عمومی و تفریحی حتی درمانی ، آبنماهای زیادی قابل مشاهده می باشد.

آبنما کلاسیک:

آبنمای کلاسیک
آبنمای کلاسیک

این آبنماها تمامی زیباییهای یک آبنمای موزیکال را دارد ولی به لحاظ محدودیت‏های مکانی، فاقد موسیقی می باشد. مکان استفاده این نوع آبنما بیشتر در اماکن مذهبی یا مکانهای عمومی که پخش موسیقی درآنها امکان پذیر نیست، می باشد.حرکات موزون و رقص نور در آب جذابیت زیادی را به این آبنماها می‏ بخشد.این آبنما‏ها هم در روز و هم در شب مخاطبان خاص خود را دارند.

آبنمای دیواری

آبنمای دیواری
آبنمای دیواری

اما نوع دیگر آبنماها را میتوان به اشکال جوی وآبشار تهیه کرد وساخت.این نوع آبنماها تداعی گر طبیعت زیبا در مکان را دارد اما نوع دیگر از آبنما وجود دارد که بصورت خیلی مدرن است که آبرا به صورت دیوار مانند از بالا به پایین روانه میشود که ازاین نوع آبنماها بسیار مورد استفاده واقع میگردد. البته این نکته را باید خاطر نشان شویم بخاطر اینکه در این آب نماها آب در یک مداربسته جریان دارد اتلاف آب خیلی پایین است و براحتی و بدون اینکه بخواهیم نگران هدر رفت آب باشیم از آن استفاده مینماییم.

مواردی که در طراحی وانتخاب مکان آبنما باید رعایت گردد:

زیر درخت نباید قرار بگیرد زیرا حشرات و فضولات پرندگان و بطور کلی ذراتی که از درخت میریزد باعث آلودگی آب گردیده و موجب گرفتگی فیلترها و گلوگاه و همچنین پمپ ها می گردد.

نباید در مسیر بادهاي شدید قرارداده شود.زیرا بادهاي شدید باعث اختلال در الگوي ریزش آب از آبنما شده و موجبات ریزش آب به بیرون از لبه هاي حوض اصلی آبنما را فراهم می آورد. به همین خاطر ارتفاع ستون آب نباید بیشتر از فاصله نزدیکترین لبه حوض اصلی از فواره باشد.

عمق منبع ذخیره آب: به منظور کاهش مصرف آب باید عمق آب تا حد امکان در سطح قابل قبولی ثابت باقی بماند.

محافظت توسط شبکه هاي آهنی: گودالها و حفرههایی که جهت نصب تجهیزات آبنما در کف حوض تعبیه میگردد می بایست توسط شبکه هاي آهنی پوشانده و محافظت گردند.

تخلیه و سرریز آبنما: به منظور تخلیه آسان آب و نظافت آبنما، سیستم تخلیه و سرریز آب باید داخل آن تعبیه گردد.

تأمین آب تازه: آبنما باید داراي لوله کشی ثابت براي تأمین آب تازه مورد نیاز و سیستم متعادل کننده اتوماتیک براي تنظیم دائم سطح آب و سیستم حفاظتی براي جلوگیري از خشک کار کردن پمپ در صورت نبودن آب در آبنما، به خصوص در مکانهاي عمومی باشد.

امنیت کابلهاي تغذیه برق: کابلهاي برق داخل حوض باید درون داکتهاي مخصوص قرار گیرند که این مسأله در مکان هاي عمومی بسیار حائز اهمیت است.

انتخاب صحیح پمپ آبنما: پمپهاي فواره ها حتما باید با توجه به حداکثر توان مصرفی مورد نیاز و با در نظر گرفتن موقعیت محل نصب آن ها انتخاب شوند

درباره ی behnam

همچنین ببینید

آبنمای بازار مبل یافت آباد

آبنمایی زیبا با چشم اندازی خیره کننده در بازار مبل یافت آباد تهران

آبنمایی زیبا با چشم اندازی خیره کننده در بازار مبل یافت آباد تهران آبنمای زیبا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + بیست =