سرخط خبرها
خانه / انواع سنگ / سنگ کریستال (چینی):معرفی تاریخچه و آشنایی با سنگ کریستال (چینی) آنچه باید درمورد سنگ کریستال یا چینی دانست
سنگ کریستال (چینی)

سنگ کریستال (چینی):معرفی تاریخچه و آشنایی با سنگ کریستال (چینی) آنچه باید درمورد سنگ کریستال یا چینی دانست

سنگ کریستال (چینی):معرفی و آشنایی با سنگ کریستال (چینی)

آنچه باید درمورد سنگ کریستال یا چینی دانست

سنگ کریستال
سنگ کریستال

معرفی سنگ کریستال (چینی)

این نوع سنگ توده سنگهای آهکی یا رولومتی هستند که بر اثر عوامل درونی زمین مانند درجه حرارت و فشار مجدد تبلور گردیده اند و از این جهت جزء سنگهای دگرگون به حساب می آیند سنگهای کریستال در مناطق مختلف از نظر میزان دگرگونی و بعضی ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند این نوع سنگ که نام دیگر آن ماربل است معمولا دارای بلورهای درشت می باشدکه وجه تمایز آن با دیگر  سنگهای کربناتی رسوبی است .از لحاظ ساختمان درونی سنگ و دانه بندی کریستال سنگ هرمعدن با بقه متفاوت است کانی اصلی تشکیل دهنده کریستال ها کلسیت است و نیز دارای کانی هایی مانند کوارتز و گرافیت و هماتبت و سیمونیت و پریت و غیره نیز هستند.

در بعضی از کریستالها ماده ای به نام کوارتز وجود دارد که با افزایش آن مقدار سختی سنگ بیشتر می گردد.

کریستال کاملا خالص بسیار درخشان و دارای رنگ سفید می باشد. رنگ خاکستری روشن یا سیاه در آن به وسیله مواد کربن داربه وجود می آید و همچنین رنگهای سبز معمولا توسط کلریت یا سیلیکاتهای دیگر تولید می شوند. رنگهای قرمز و صورتی به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هماتیت و یا کربنات منگنز و رنگ کرو وزرد بر اثر وجود لیمونیت میباشد.

جذب آب این نوع سنگ معمولا کمتر از ۱ درصد است . وزن مخصوص آن ۷/۲ تن بر متر مکعب است . این نوع سنگ از مقاومت متوسطی برخوردار می باشد و تغییر شکل آن به صورت الاستیک – پلاستیک است مقاومت سنگ کریستال بین ۱۹ تا ۱۴۰ مگاپاسکال اس و مقاومت فشاری متوسط آن حدودا ۱۱۰ مگا پاسکال است . و همچنیم مقاومت خمشی آن بین ۶ تا ۱۵ مگاپاسکال و مقاومت کنشی آن به طور متوسط ۴ مگاپاسکال است. تخلخل این سنگ بسیار کم وبین ۳/۰ تا۲/۱ درصد می باشد

سنگ کریستال در نمای خارجی:

سنگ کریستال (چینی)
سنگ کریستال (چینی)

استفاده از سنگ چینی برای نما و فضای خارجی امری کاملا فنی و صحیح است. سنگ کریستال از لحاظ جذب آب و چسبندگی دو غاب بین گرانیت و تراورتن است.

البته این نوع سنگ به اندازه تراورتن جذب کننده دوغاب و به اندازه سنگ  گرانیت نچسب است.

استفاده از سنگ کریستال در نمای ساختمان از قدیم الایام رایج بوده است و همیشه نمای اصلی بسیاری از ساختمانهای قدیمی علی الخصوص در مناطق گرمسیر است زیرا به خاطر رنگ روشن آن باعث میگردد تا گرمای زیادی جذب نما نشود و از گرمای بیش ازحد در امان می باشد

مقاومت سنگ کریستال در برابر هوازدگی سطحی و عمقی بطور متوسط خوب و قابل اعتناست و در بعضی از معادن سنگ کریستال میتواند با گرانیت و تراورتن رقابت نماید.

اگر بخواهیم در باره سنگ کریستال مثالی بزنیم اپرای اسلو در کشور نروژ نمونه خوبی از بکار بردن این سنگ در قسمتهای خارجی می باشد این ساختمان مهم در نزدیکی دریا واقع گردیده است و مقداری از آن در آب فرو رفته است و ایده شکلی آن مانند کوه یخی است که از دریا بیرون آمده است با در نظر گرفتن حرارت بسیار کم دریا درنروژ (زیر صفر همیشگی)این سنگ انتخاب این سنگ از یک طرف کمک کرده تا از سفیدی یخ استفاده کرده و شکل یخ را تداعی کند و همچنین از سویی دیگر مقاومت خوب سنگ این امکان را داده که از آن در چنین فضایی استفاده گردد. البته برای جلوگیری از لیز خوردن سطح سنگ را کاملا بصورت تیشه ای کرده اند و همچنین برای اطمینان از مقاومت سنگ برای سالیان طولانی از ضخامت ۶ سانتی متری و ضخیم تر استفاده کرده و کل سنگ را نصب خشک کرده اند که در کل کار بسیار زیبا وجذابی خلق گردیده است کریستال کارارا که یکی از معروفترین معادن چینی دنیاست زینت بخش این شاهکار شده است از این سنگ میتوان در مصنوعات سنگی هم استفاده کرد.

حتی کیوبیک آن هم مانند تراورتن و گرانیت مصرف میشود

سنگ کریستال بصورت برای جدول هم میتواند مورد استفاده قراربگیرد که بسیار مفید و زیبا میباشد و آستفاده از آن طرح میتوان از بازسازی پیاده رو و جوی آب خیابان ولیعصر که کاملا بجا و صحیح میباشد استفاده کرد. در این طرح تمامی جداول از میدان تجریش تا میدان راه آهن  تهران از سنگ کریستال لایبید بدون فرآوری مورد استفاده قرارگرفته است که در قسمتهای این جدول تیشه ای هم شده وابزار مختصری هم بکار رفته است در بعضی از قسمتهای کف نیز از کیوبیک گرانیت ودر بعضی کیوبیک کریستال نیز استفاده شده است.

از سنگ کریستال برای ساخت مجسمه سنگی و ملزومات تزیینی دیگر استفاده کرد

 سنگ کریستال در فضای داخلی

سنگ کریستال (چینی)
سنگ کریستال (چینی)

استفاده از سنگ پیرو دارای فاکتورهای خاصی است که یکی از این آیتمها که اصلی ترین آنهاست مد است خلاصه باید گفت درحاضر سنگ کریستال برای فضای داخلی مد نیست زیرا سنگ کریستال دارای رنگ سفید و خنثی و یخ می باشد و فضای داخل را به گرما و جذابیتی که میخواهد نمیرساند.

معادن سنگ کریستال (چینی):

معادن این سنگ در ایران متفاوت است و هرکدام کیفیت و تنوع خاص خودش را دارد و میتوان از هر کدام ب نحوی استفاده نمود

ازمعادن مهم میتوان به

معدن سنگ چینی الیگودرز

سنگ چینی معدن الیگودرز
سنگ چینی معدن الیگودرز

معدن سنگ چینی سیرجان

سنگ چینی معدن سیرجان
سنگ چینی معدن سیرجان

معدن سنگ چینی نی ریز

سنگ چینی معدن نی ریز
سنگ چینی معدن نی ریز

معدن سنگ چینی یزد

سنگ چینی معدن یزد
سنگ چینی معدن یزد

نام برد این معادن جزء بهترین معادن استخراج سنگ کریستال (چینی) در ایران هستند

درباره ی behnam

همچنین ببینید

سنگ تراورتن : تاریخچه و معرفی سنگ تراورتن آنچه باید در مورد سنگ تراورتن دانست

سنگ تراورتن : تاریخچه و معرفی سنگ تراورتن آنچه باید در مورد سنگ تراورتن دانست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =